Sunday, June 7, 2009

PASAR TERAPUNG CAI RANG

05-04-2009...awal-awal pagi lagi kami dengan penuh keterujaan telah bersiap untuk ke pasar terapung Cai Rang di bandar Can Tho ni...
menanti ketibaan bot untuk ke Cai Rang... bot-bot yang akan membawa para pelancong ke pasar terapung...dalam bot dah...
sebahagian bandar Can Tho dari atas bot di dalam sungai... kagum aku melihat pelbagai aktiviti jual-beli dilakukan di tengah-tengah sungai...pasar terapung di sini berlainan sedikit dengan pasar terapung di Damnoen Saduak,Thailand yang pernah aku lawati sebelum ini...pasar terapung di sini menjual barangan dengan skala yang lebih besar iaitu jualan secara pukal atau borong(wholesale) dan ada juga secara runcit manakala di Damnoen Saduak jualan secara runcit sahaja... kagum dengan semangat orang Vietnam mencari rezeki...rajin...berdikari...tekun meneruskan kelangsungan hidup mereka...kat Malaysia bagaimana?hmm...biasanya kerajaan yang akan dipersalahkan kalau kita hidup miskin dan melarat...!!!

ilalliqak...

11 comments:

Aleeza Zaily said...

cargasnya mengupdate blog.. hurmm... I wish I had the same courage like you....
Sedang mencari semangat yang hilang...

Anonymous said...

wah syok nya...
yess pasar terapung kat thailand lah yg nak pi tgk sangat.. nak tidoq kat pi sungai lagi...


lin

Anonymous said...

to: aleeza

"we make a living by what we get. We make a life by what we give"

Aleeza Zaily said...

wow! word of wisdom, thank you friend~whoever you are...

Anonymous said...

most welcome, aleeza!

have a wonderful life ahead.

Beruang Madu said...

Setuju statement terakhir tu... orang malaysia semua suka makan dihidang.. malu nak menggali lagi lah kalau menanam... hmmm kalau bagi contoh negara lain mestilah melenting terus...

xplorer said...
This comment has been removed by the author.
xplorer said...

menarik gak tempat ni , lain sikit daripada damnoen saduak.saya baru je letak posting psal damnoen saduak

adie-ishmael said...

aleeza=hehehe...mana N3 terbaru hang?

Lin=insya allah...moga dapat apa yang dihajatkan itu.

Beruangmadu=itu ler...moga kita banyak bersyukur dan teruskan usaha berdikari dan tak menyalahkan orang lain jer...

xplorer=dah tgk ur blog citer pasal Damnoen Saduak tu...

CATZ said...

wah..pengalaman menarik ye adie,
aku harap satu hari nanti aku sampai ke sini jugoklah...
lepas ni ke mana?

adie-ishmael said...

catz=yup...menarik gak ler...insya allah moga kau juga dapat sampai sini...destinasi berikutnya agak jauh sikit...tiket flite dah beli...hehehe...kemana? tungguuu...