Thursday, May 28, 2009

LAWATAN KE PERKAMPUNGAN ORANG CHAM

04-04-09...seawal 6.00am kami sudah bangun bersiap untuk meneruskan lawatan.Pada hari ni kami akan melawat perkampungan masyarakat Islam Cham dan melihat kehidupan mereka.Kami juga telah memesan kepada Mak Ngah untuk tapau nasi dan hantar ke hotel... awal-awal pagi lagi Pak Ngah telah sampai dari rumahnya ke hotel bersama nasi bungkus yang telah kami pesan itu...daging bakar,daging masak kicap ,telur,jeruk sayuran dan cabai melaka...yum yum yum...
jeruk sayur-sayuran...tipikal makanan Vietnam... daging bakar...sedap amat sangat...percayalah... pulun...sebenarnya nasi ni Mak Ngah sediakan untuk kami makan tengahari nanti sewaktu dalam perjalanan...tapi dek kerana lauk pauknya nampak sangat menggoda jiwa, aku tak dapat menahan nafsu makan lagi,pagi-pagi sebelum keluar hotel aku dah bantai... selepas makan nasi kami turun ke lobi untuk check out...di lobi kami dijamu roti dan kopi 'o' pula...sarapan termasuk dalam pakage kami...kenyang sampai ke malam ler nampaknya... kemudian kami gerak ke jeti menuju destinasi...life jacket disediakan... dalam perjalanan terserempak dengan bebudak sekolah sedang beraktiviti...semacam merentas desa gitu...ada ramai gak yang berkaki ayam atas tar... dah sampai pangkalan...di sudut sebelah kiri tu adalah perkampungan yang bakal kami lawati... bot kami bergerak meninggalkan pangkalan itu... rumah dalam bot dan perahu...jalan menuju ke perkampungan Cham Muslim...dah sampai...tidak jauh dari pangkalan... rumah-rumah orang Cham...rumah adalah syurga kita di dunia ini...biar macam mana sekalipun rupanya... pemandu pelancong sedang menceritakan paras air banjir mengikut tahun berlaku seperti yang ditandakan di tiang rumah tu...patut ler tiang rumah depa tinggi-tinggi...gadis Cham sedang menenun...kain yang telah siap ditenun...buatan tangan...halus...cantik...yang berminat pasti beli...berniaga di bawah rumah...rajin...Islam amat menggalakkan umatnya berniaga...tuntutan agama...fardhu kifayah... sebahagian pemandangan kampung... kuih untuk sarapan pagi...dijual di sepanjang jalan kampung...lebih kurang macam baulu...sayangnya aku terlupa nak tanya nama kuih ni...barangkali Anuar boleh tolong tanyakan isterinya...di mana ada umat Islam pasti ada masjid...alhamdulillah...

kubur depa...hmm...melawat sampai ke kubur no...ingat mati...cukuplah mati sebagai penasihat terbaik untuk diri kita...bahasa Melayu digunakan untuk tulisan di batu nisan...ada dalam rumi dan ada dalam jawi...bahasa Melayu mempunyai kedudukan yang tinggi sebagai 'bahasa agama' di kalangan masyarakat Cham...bagaimana pula kita menilai bahasa kita sendiri di Malaysia ni?tabik tok wan...anak cucu tumpang lalu...tok wan berehat-rehat sambil melihat gelagat para pelawat masuk kampungnya... selesai sudah aktiviti lawatan kami di Chau Doc...kami akan bergerak ke bandar lain pula...
ilalliqak...

9 comments:

N.M.Ibrahim said...

memang daging bakar itu nampak begitu menyelerakan...sedap ye makan nasi kering2 cam tu..

kain tenun tu , adie tak beli ke..cantiklah tengoknye..berapa ye harga kat sana tu..

oh ye..umah2 depa tu unik lah bentuknya..inilah untung nye berjalan ke tempat orang..boleh belajar mcm2 dari kehidupan mereka kan...best..best..

Anonymous said...

wah.. seronok tgk kain2 dan hasil kraftangan mereka... hasil tgn yg tinggi nilainya...

-lin-

PINATBATE said...

"rumah-rumah orang Cham...rumah adalah syurga kita di dunia ini...biar macam mana sekalipun rupanya.."
saya setuju betul tu..

Patutlah rumah diorg tinggi-tinggi..selalu banjir rupanya!
Saya teruja dgn kain tenun bermacam warna, daging bakar dan jeruk sayaur...menitik air liur..

CATZ said...

wah..bestnya journey ko ke vietnam..
betul2 menghayatikehidupan masyarakat setempat...aku jeles lah..

shazali said...

bestnya jalan2...keep writing...keep writing...

adie-ishmael said...

n.m. Ibrahim=memang sedap daging tu...suasah nak dapat kat sini macam tu. kaintenun pun cantik tapi tak beli pun...rumah depa pun menarik

Lin=seni dan cantik

Pinatbate=kain tenun tu cantik...macam nyeal pula tak beli selai

catz=jangan jeles tapi jadikan perangsang untuk sampai juga ke situ suatu hari nanti..hehe

shazali=makasih...memang nak tulis tapi bz jer

arsaili said...

salam...bestnya mengembara.byk bole dipelajari

adie-ishmael said...

arsaili=salam...memang banyak yang boleh dipelajari...alhamdulillah

Anonymous said...

salam,
nak tanye, camne kenal mak ngah? die memang bekal makanan muslim ke?ader kontek no?
i'Allah akan pegi next month.
tgh cari info utk ke sana.saje jalan2..tqvm
-Sue-