Monday, August 17, 2009

MASAK-MASAK HUJUNG MINGGU

Memasak bukanlah hobi atau minat aku,tapi kalau makan tu akulah juaranya.Selalunya makan kedai jer...lebih mudah dan ekonomik...maklumlah hidup sebatang karah di bumi Langkawi ni...Entah macam mana tetiba hujung minggu lepas teringin pula nak masak...jom tengok masakan aku...menu pertama ialah Ikan Gerut Tiga Rasa...semua pekakas ni kena ditumbuk tapi janganlah sampai terlalu laik pula...boleh juga diblend tapi rasa kurang kaw...
nilah rupanya ikan gerut yang akan ditigarasakan oleh aku nanti...telah dikatam(dipotong) oleh penjual kat pasar tu...aku terlupa nak pesan supaya jangan dikatam dulu...
kuah tiga rasa aku...untuk memantapkan lagi rasa kuah tiga rasa ni,jangan sesekali lupa masukkan bawang putih jeruk...tumbuk dan masak bersama kuah... isi ikan tu aku susun balik...siap dah Ikan Gerut Tiga Rasa...Menu kedua pula ialah Retak Seribu Masak Cabai...ini la siput retak seribu...orang Kuala Lumpur panggil lala...kalau di Kedah lala tu merujuk kepada sejenis lagi siput laut lain yang kecil,leper dan isinya amat kecik...tumisan cabai bersama lain-lain bahan...pastu campakkan retak seribu ke dalam cabai itu dan gaulkan...tu dia...Retak Seribu Masak Cabai katernyer...Menu ketiga...Kailan Goreng Bersama Ikan Cermin Kering...Kailan...hmm...orang tua-tua di tempat aku dulu panggil sayur kana...tak tau la macam mana tetiba semua orang panggil kailan sekarang ni...dulu-dulu sayur ni murah dan orang Melayu di tempat aku tak suka makan sangat...Cina jer yang gemar...seperti melukut tepi gantang jer sayur ni masa tu...tapi sejak gerai-gerai tomyam tumbuh melata di negara kita,sayur ini jadi gah dan meletop pula...sering menjadi menu tempahan kalau bertandang ke kedai tomyam Mek Pattani...goreng batang kailan dulu pastu masukkan ikan cermin kering...ikan tu elok juga kalau digoreng garing dulu sebelum digoreng ngan kailan...Kailan Goreng Bersama Ikan Cermin Kering... dah siap semuanya...pulun makan tak panggung kepala...kalau mak mertua lalu depan batang hidung pun tak nampak...ada ker mak mertua kaedahnya?
Selamat Berpuasa Ramadhan kepada sekalian umat Islam...

16 comments:

IT'S ABOUT LIFE AND MONEY said...

salam...makkk aiiii...teror nyer masak, macam chef profesional plak. Cair air liuq den nengok masakan abg adie ni....fuhhhhhhh lama tk rasa ikan 3rasa tuhh.

kak ja said...

Selamat berpuasa 2 u 2, Adie..

Lama tak masuk umah adie ni.. skali masuk tengok, waaahhhh, pandainya dia masaakkkkk!!!

N.M.Ibrahim said...

ni memang tabik spring ni...siap hidang cantik tu...

syabas..adie, u berjaya membuat ayaq liuq den berkecur di ambang Ramadhan ni

Anonymous said...

ala mary (N.M.IBRAHIM), ko tu semua makanan ko kecuq ayaq liuq. bkn pantang makan tapi pantang tengok. hahaha. abg adie, byknya masak, boleh habiskan ke sorang2 tu. kalau rasa2 tak dpt habiskan, jemputla kami semua ke sana. pasti habis sbb ada mary;-) - CHE MAT, KUANTAN

PINATBATE said...

Wah!pandai masak rupanya abg Adie kita ni...cayyalah!Ikan dah kena katam pun boleh bercantum balik ..hehehe..
Ramadhan kareem..mudah-mudahan amalan kita diterima Allah.

CATZ said...

wah..sesekali memasak tu dia adiee..
sedapnya tgk..
ikan gerut ni ikan apa?..ada nama lain tak?
wow..nama lala ni retak seribu?..glemer gituh...
kailan ikan masin ko sgt mengancam rupa parasnyaaa..best...
mmg kalau masak sendiri kita akan rasa lebih sedap..mkn tak angkat kepala weh...sure berpinggan-pinggan nasik tambah. hehehheh.
dah le aku tgk ni pukul dekat2 pukul 12 tghari 1st day puasa.
hahahaha..
terus aku rasa nak pi pasar ni..

btw, SELAMAT MENJALANI IBADAT PUASA.
:)

adie-ishmael said...

its bout life n money= salam...hehehe...biasa jer...

kak ja= tak der la kak...sesekali masak sendiri...

n.m. ibrahim=selamat berpuasa...moga tak kecur air liur masa ke bazar ramadhan nanti...hehehe

Che mat Kuantan=mai la Langkawi reramai...nanti leh masak nasi kawah.

Pinatbate=tak der la pandai mana pun...selamat puasa...Ramadhan Kareem...

catz=tak pasti kat tempat lain ikan gerut tu di panggil apa...seakan-akan ikan jenahak...

shazali said...

"Memasak bukanlah hobi atau minat aku,tapi kalau makan tu akulah juaranya..."

hehe...patutlah...! Opps!
Selamat ber-Ramadhan!

Anonymous said...

wah,, bravo2...
hebat memasak..
new resepi masak ikan 3 rasa ada letak bawang putih jeruk.. nanti lin try buat ek..

kailan begitu mengancam..
ikan tiga rasa buat jatuh cinta kali ke 3
pelaangi pecah buat hati gundah seakan ingin ku jemput di pasar dan kuraikan dikau di dapur...

selamat menyambut ramadhan untuk semua..
-lin-

DarcyDiaries said...

Ish...gila pandai masak! Ikan tiga rasa tuh cam best...:-)

Ermm...saya tak penah jumpa ikan cermin kering. Looks like it's better than ikan bilis. Mana eh nak carik? :-)

Anonymous said...

lama rasanya tak menulis di ruangan saudara adie. lantaran selepas terawikh, terus ja online...

1st : salam ramadan kepada semua muslimin & musliman terutama kpd tuan ampunya blog.

2nd : pandainya memasak... kecuq ayaq liuq teman tgk... bagila resepi na... esp ikan 3 rasa... best best best!

3rd : to darcy diaries, u can get ikan cermin kering at northen area esp at fisherman village. maybe adie cud give us the exact place to buy.

4th : take care!

salam.

adie-ishmael said...

shahzali=slamat berpuasa...dah turun 2kg tau. hehehe

lin=orang pompuan tentu lagi pandai masak-memasak ni...

darcydiaries=ikan cermin kering banyak di langkawi and kuala perlis

anonymous=salam ramdhan...tak la pandai sangat...take care juga.

Anonymous said...

salam ramadan
habis ke makan sorang banyak2 mcm tu? bila nak masak dkt kawan lama plk?
tq

PUTUBAMBU said...

salam ramadhan adie..!

uishh..sedapnya menu.. terliuq dah ni..

rajin masak ye.. untung le siapa2 yg kahwin ngan adie nanti..

adie-ishmael said...

Putu=tak da la...sikit2 jer...

Putra said...

salam ziarah..sedap nye lauk tauh..heheh.. mecabar keiman pose2 nih..