Wednesday, September 16, 2009

NASI ULAM

Setiap tahun antara makanan yang pasti ada sekurang-kurangnya sehari dalam sepanjang bulan Ramadhan sebagai juadah berbuka puasa ialah nasi ulam...Nasi ulam adalah makanan tradisi di negeri Kedah ni, terutama pada bulan Ramadhan...Sewaktu pulang ke kampung di Sungai Petani baru-baru ni, tok(nenek) aku telah menyediakan nasi ulam untuk cucu kesayangannya...aku ler tu...hehehe.
pelbagai jenis ulam-ulaman disediakan untuk membuat nasi ulam ni...
kemudian segala macam ulaman tu akan disusun lalu diikat oleh nenek aku untuk memudahkan proses menghiris...nenek aku ni dah berumur 88 tahun... ulaman tadi diikat begini untuk memudahkan proses meracik atau menghiris...tali pengikat susunan ulaman tu ialah batang pokok sekentut...antara ulaman tersebut ialah daun selom,daun cenehom(kesom),pucuk janggus,pucuk kunyit,cemumar, pegaga,kadok, putat,beluntas,medang kemangi,derom,ulam raja,gajah beranak dan lain-lain lagi yang aku tak ingat namanya...
semua ulaman tadi kemudiannya akan dihiris halus begini... lengkuas dan serai diracik lalu ditumbuk... inilah daun gajah beranak...pokoknya besar macam pokok balak...tapi aku pun tak tahu macam mana cara orang mengambil pucuknya...pucuk salang...enak dibuat sayur air... kacang panjang ungu...banyak terdapat di kawasan pedalaman negeri Kedah...ianya sedap digoreng dengan telur...nasi putih untuk digaul bersama ulaman tadi...nasi putih itu akan digaul dengan pelbagai ulaman yang telah dihiris halus bersama kerisik,serai dan lengkuas yang ditumbuk,isi ikan talang kering yang dibakar lalu ditumbuk halus serta serbuk lada hitam dan garam secukup rasa... akhir sekali ditaburkan hirisan bawang besar mentah... gu(pasangan) nasi ulam ni semestinya sayur keladi...tidak lengkap nasi ulam tanpa sayur keladi...nasi ulam enak juga dimakan bersama ikan keli dan ayam bakar... keli dan ayam tu dibakar sendiri di rumah,bukan beli di pasar Ramadhan...alhamdulillah...semoga puasa kita diterima Allah...Amin...

11 comments:

N.M.Ibrahim said...

yang paling mahal tu..air tangan orang tua kan...rindunye kat nenek tengok gambar nenek u..

lagi satu, orang tua-tua ni kalau buat kerja memang tertib dan kemas kan..na potong ulam2 tu kena kumpul ikat cantik2 dulu..kalau saya, main potong ajelah..tu yg tersedak bila makan nasi ulam masakan saya tu...

PUTUBAMBU said...

uishhh adie..
ni feveret food laki aku tau..!

kalau tak silap.. ada 40 ke 44 jenis ulam dlm nya.. gitulah..
aku tak tau buat.. tau makan jek..hehehe..

Selamat Hari Raya ye Adie..!

* sihat lagi nenek hang yek...

shazali said...

nampak sedap nasi ulam tu....tak pernah try. Tapi, bile dah digaul nampak mcm nasik kerabu ye?

CATZ said...

salam,

thanks for sharing the recipe..
wow..asli tu air tangan tok..
mestilah sedap sgt kan..
makanan mcm ni harus kita yg muda2 ni tahu membuatnya..jgn hilang di telan zaman nanti.
adie, dokumen kan resepinya..
step by step gitu..
:).
tapi yang best tu asli org tua yang buat. susah nak dpt.
nampak sedap sgt..
:)

btw,
selamat hari raya,
maaf zahir dan batin.

Anonymous said...

memang original recipe laaaah....shah, nasi ulam dan nasi kerabu tu sama laaaaa. kelantan jer panggil nasi kerabu, utara nasi ulam.....tapi 2x5 jer. Ko tak belajar subjek sains ker?. abg adie....tolong ajar shah tu istilah dan nama masakan.

Anonymous said...

wah bestnye.. bnyk ulam yg pelik..
lin cube carik info ulam2 itu nanti..

kalo pi utara mmg bnyk ulam yg pelik... kengkawan pun selalu rekemen ulam2 yg jarang kite jumpa..

yg penting tgn org tua kan.. depa buat keje smart dan teliti

-lin-

FRoS Salleh said...

lama tak update.

adie-ishmael said...

n.m ibrahim=orang tua2 memang buat kerja dengan penuh ketertiban dan ilmu...

putu=ya...memang 40jenis ulam...tu yang orang tak buat selalu...rumit

shazali=ada persamaan dan perbezaan juga...

catz=tq atas cadangan...air tangan cucu dia pun sedap juga...hehehe

lin=datang la sini...nanti leh jamu ulam-ulaman...

Fros salleh=bz sangat...semangat nak buat N3 pun belum bangkit lagi...hehehe

Shah said...

Rindunya dengan nasi ulam dan lain2 makanan kampung. Daun salang dengan gajah beranak belum pernah makan lagi.

adie-ishmael said...

shah=mai la rumah...leh suruh nenek buatkan

Amir said...

Trima kasih byk2 pada anda.