Monday, March 8, 2010

LAKTUT

Pejam celik pejam celik dah setahun empat bulan rupanya aku dok di Langkawi ni...sepanjang tempoh tersebut telah banyak pengalaman suka dan duka(ada ker duka)yang dilalui...macam-macam benda baru yang ditemui dan dipelajari...alhamdulillah. Kerabu bronok,sup gamat,gulai kawah ghebau balaq,tokiaw,kuih bunga dan macam-macam lagi makanan telah menerjah tekak dan terhumban ke dalam ususku...Syukur nikmat Allah Taala.
Baru-baru ni seorang kawan orang tempatan telah menghantar sejenis makanan untuk aku di rumah. LAKTUT namanya...Laktut adalah rumpai laut dan ianya sangat terkenal di Langkawi...sesiapa yang tak tahu laktut maka dia bukanlah anak jati Langkawi...inilah rupanya laktut...sejenis rumpai laut...makanan istemewa orang Langkawi.
dah lama benar nak merasa laktut ni,alhamdulillah,sampai juga hajat untuk makan buat pertama kali...kata orang laktut ni bertambah sedap kalau dimakan ngan sambal kerisik...tapi yang dalam gambar ni sambal belacan biasa jer...may be orang yang bagi ni tak sempat nak buat kot agaknya... laktut banyak terdapat pada musim kemarau iaitu antara bulan Januari sampai awal April...kalau di Kedah ni orang panggil musim timoq... makan pula ngan asam pedas ikan temenung(kembung)...mak ai!!!...susah nak cerita lah... sedap...lazat...dua pinggan nasi licin dibedal...terima kasih kepada yang sudi menghantar makanan ni untuk aku...

13 comments:

Anonymous said...

WAH...
nanti gi langkawi kene pekene umpai ni...

hehhe.... jgn makan bnyk tau


-lin-

marie said...

nim cm rumpai yg banyak jual kat sabah tu kan adie...masa pi sabah dulu, banyak benda alah ni tapi tak tau nak makan cam mana..ala2 mcm ulam aje ye cicah sambal belacan

shazali said...

errr..mata tengah melilau kut. cheq ingat nampak KAVIAR tadi...

**Dua pinggan??? hey!!!!

adie-ishmael said...

Lin=kalo masuk bulan April dah susah nak cari benda ni...

marie=yup...ala2 ulam...kat sabah macam2 rumpai laut ada...rugi kalau tak cuba...

shazali=bukan kaviar la...kaviar lagi mahal ooo...nak tulis satu pinggan tah macam mana tertaip dua pinggan lak...sorry!

PINATBATE said...

nama dia pelik..macam kentut jer bunyi dia..kehkehkeh..

adie-ishmael said...

pinat= kau tau tak ada ulam namanya daun sekentut...kalau buat nasi ulam mak aku masukkan daun tu...

catz said...

salam,

rumput tuh makan cam tu je ke? i mean mkn mentah2? eh..rumpai..rumput plak..ihiks.
macam ulam ke? unik..

adie-ishmael said...

catz=makan mentah cicah ngan sambal...makan ngan nasi

Shah said...

Bulan lepas pergi Langkawi cari kerabu bronok tak ada, apatah lagi laktut. Frust juga.

adie-ishmael said...

Shah=kalau masa hang nak mai tu bagi tau aku dulu kemungkinan hang dapat merasa itu semua...

Bob said...

salam bro adie, saya memang nak sangat cari makanan mcmni...mcmna bleh saya hubungi bro utk tnya katna benda2 ni bleh saya dapat...tak pun bro adie bleh email saya di Jabirshafie@yahoo.com ....sekian,terima kasih.

-Jabir-

Bob said...

Bro bagitau la...mcmna saya nak cari makanan2 ni...

kutak jinggong said...

salam bro,

Kat sabah kitorang panggil LATUK.. mmg selalu makan..best kalo makan perah limau and letak cili padi... sedap wooo... ada rasa2 masin air laut sket..hehe..