Thursday, January 14, 2010

IPOH DAN KAWASAN SEWAKTU DENGANNYA

Ipoh adalah ibu negeri Perak Darul Ridzuan,terletak di dalam Lembah Kinta.Keadaannya sama seperti Kuala Lumpur iaitu ibu negara Malysia yang terletak di dalam Lembah Kelang.Kedua-dua bandaraya ini dibangunkan rentetan penemuan bijih timah yang merupakan hasil galian yang sangat bernilai pada waktu itu.Pada zaman kegemilangannya,Lembah Kinta adalah kawasan pengeluaran bijih timah yang terbesar di dunia. Penjajah Inggeris dengan rakusnya telah menjajah dan menjarah bumi Lembah Kinta untuk mendapatkan bijih timah lalu dibawa ke negara mereka.Tiada apa-apa yang ditinggalkan untuk anak watan. Sebaliknya mereka(penjajah Inggeris) telah membawa masuk pendatang berbangsa Cina sebagai pelombong bagi mengaut serta mengikis hasil galian di kawasan tersebut.Maka tidak hairanlah pada masa sekarang bangsa Cina adalah penduduk majoriti di Ipoh yang merupakan anak cucu para pelombong berkenaan...
terlanjur ke Ipoh,tak patut rasanya kalau tak singgah melawat Warisan Kapal Korek Bijih Timah yang terletak di Jalan Tg. Tualang, Batu Gajah. Inilah satu-satunya kapal korek yang masih ada di negara kita. bayaran masuk ke sini ialah RM5...tetapi pada hari kunjungan aku tu, tak dibuka atas faktor keselamatan kerana pada sebelah malam tadi hujan lebat yang menyebabkan paras air naik... melihat kapal korek ni,teringat pelajaran ilmu alam masa sekolah rendah dulu...harap-harap kapal korek ni akan terus kekal supaya dapat dilihat oleh generasi mendatang... kemudian lajak ke Parit...inilah kali pertama aku ke sana...rakyat Perak Darul Ridzuan memang ramai sampai dalam Parit pun depa berumah tangga...gurauan yang selalu kita dengar... sebahagian dari pekan Parit...Masjid Parit la...bukan Parit Masjid...Parit terletak di tebing Sungai Perak...
Jambatan Cempakasari yang menghubungkan pekan Parit dengan Blanja. Panjang 378 meter dan lebar 3.4 meter...ia merupakan jambatan untuk penunggang motorsikal dan pejalan kaki sahaja...asalnya cuma jambatan kayu,tetapi telah dihanyutkan oleh arus deras pada tahun 1996. Mula dibina pada 13 Mac 2008 dan siap pada 18 Oktober 2009... ditengah-tengah Sungai Perak ni terdapat pulau yang bernama Pulau Cempakasari...sebelum bertolak balik singgah dulu di kebun limau bali kat Tambun...beli buah limau bali sebagai ole-ole mak ai!!!...rumah tokey limau bali...

4 comments:

Anonymous said...

kalau hang ajak aku pi Ipoh mesti banyak tempat lagi aku bawak.....org Ipoh le katakan. Surip

PUTUBAMBU said...

org Perak manis2 belaka tau..!


p/s..aku pun perasan jadik org perak gak..

Aleeza Zaily said...

bila hang nak mai KL lagi?

adie-ishmael said...

Surip=lain kali aku ajak hang...banyak lagi tempat aku nak pi...

Putubambu=Aje memang...manis2 blaka. buktinya...hang

Aleeza=nanti kalo aku nak pi Kl aku bg tau hang