Thursday, November 13, 2008

MAK MAI JENGOK AKU DI LANGKAWI

Pada hari Sabtu lepas(8 Nov 2008),mak dan adik aku Awie telah datang menjengok aku di Langkawi ni...Actly pada hari Khamis(6 Nov 2008) mak aku telah ke Putrajaya dan tinggal di rumah adiknya di sana.Tujuan dia ke Putrajaya adalah untuk melawat,memberi semangat dan memberi sokongan moral serta memberi restu kepada adik aku Firdaus,yang akan menduduki SPM bermula 11 Nov 2008 di Sek. Men. Alam Shah,Putrajaya.Adik aku Awie pula telah menempah tiket Airasia ke Langkawi dari LCCT supaya mak aku dapat melawat anak bujangnya yang hidup sebatang kara di bumi Langkawi Bandaraya Pelancongan ni...hehehe.Flite mereka dijadualkan berlepas dari LCCT pada jam 6.45 petang tetapi malangnya telah didelaykan sampai jam 10.30 malam.Kesian kat depa yang terpaksa menanti dengan penuh kebosanan di airport tu...Aku pula yang sampai lebih awal 1 jam di Langkawi Airport terpaksa lah lepak2 jap sebelum kapalterbang mendarat lebih kurang jam 11.30 malam. Untuk menghabiskan masa aku gagahi la juga tangan aku ni mensnapkan beberapa keping gambar dalam airport tu...tengok jer lar...
korang bila lagi nak sampai Langkawi ni...?suasana dalam balai menunggu... kalau lapar naik ler ke tingkat atas tu...ada food garden...Anjung Serai namanya... akhirnya...my sweetheart dan adik aku sampai juga...Ahlan! Ahlan Wa Sahlan Ya Mama! Ya Albie! Ya Hayatie...!!!!
Sesampai jer di rumah aku mereka tidur ngan nyenyaknya...letih barangkali.Mak aku hanya tidur semalam jer di sini,petang keesokannya dah nak balik.Pada hari berikutnya selepas bershopping sakan di Idaman Suri dan Ismail Group kami pi lunch di Bamboo Beach Restaurant,Penarak...tidak jauh dari bandar Kuah. restoran masakan Thai ni terletak di tepi laut.Suasananya sangat mendamaikan dengan hembusan dan puputan bayu laut yang boleh menyebabkan perut yang dah kenyang pun boleh melantak lagi...hehehe...sementara menanti nasi dan lauk pauk sampai aku ketik-ketik camera untuk ambil gambar dulu...lihat lar...
ketika kami sampai kesini air laut telah surut...tak lama kemudian,lauk dan nasi pun sampai...mak...awie... Lauk yang kami pesan ni simple jer...antaranya...tomyam campur... kailan ikan masin...siakap tiga rasa... masak lemak cili api ketam...kerabu mempelam muda... tu dia...licin liau kami makan.... hanya tinggal kerapah2 saja untuk dibuang oleh pekerja restoran...
Selepas menikmati lunch di sini kami balik ke rumah untuk berehat dan bersiap.Lebih kurang jam 5.40 petang aku menghantar mak dan Awie ke Jeti Kuah. mak dan Awie beratur untuk masuk ke dalam feri...
mak sedang masuk ke dalam feri tu...tempat duduk mak dan awie tepi tingkap kedua dari depan feri...feri dah mula dok gostan meninggalkan aku dan jeti...sayu,sebak dan sedih la pulak aku rasa...makkkkkkkkkkk jangan tinggai chek!!!!!!

20 comments:

daela said...

ala...ciannya kat abg adie at last n3 tu...hiks...dapat rasakan kesedihan bila di tinggalkan...bukan ditinggalkan kekasih...tp...kekasih jugakkan..???mak kan kekasih kita jugakkan???

PUTUBAMBU said...

eleh anak mak ni.. tu pun nak ikut..

sebatang kara ke? boleh caya ke? (hikhik)

* gulp..! telan ayaq lioq aku tgk menu2 hang tu..

Asmadi said...

balai ketibaan tu tak lama lagi akan menyambut pokcik ahha harap2 laa kan ontah bila akan sampainya hehe

sesedap lak ketam tu masak lemak cili api lak wat terliur ajer ni hha..lapaooorrrr!

Ishan_Qureshi said...

Salam ABG ADIE,

Untungnya abg masih punya mak yg bisa melawat abg di Pulau Langkawi tu. Mungkin krn jarak antara Tanah Besar Malaya dgn Pulau Langkawi boleh diibaratkan sejengkal cuma. Apa pun, yg lebih penting adalah kasih sejati seorang mak pada anaknya yg telah mendorongnya utk menziarahi abg yg keseorangan di Pulau Langkawi tu.

Huhuhu, syahdunya...saya tengah mencari peluang & ruang utk menziarahi ammi (mak) dan abbajan (ayah) saya di kejauhan sana. Faktor politik yg tidak stabil di sana membuatkan agak sukar bagi saya menziarahi mereka dlm masa yg terdekat ini. Oo Rabba, kuch aisa chamatkaar karo? Huhuhu:-(

Madam Casper said...

ishh apsal la hg tak mai umah dulu..masa tggu flight landing. dah dekat dah umah den ngan epot tu. ishhh.

daela
sah mmg anak mak ni wakakakakaka

DarcyDiaries said...

Your last sentence tuh memang funny! I can imagine how you said it to your momma...with all your facial expression! ;-)

Cute no?

P/S; Yang intro "ahlan wa sahlan ya ummie etc etc tuh pun bunyi cam lawak je. Again, can imagine how an ustaz like you said that!

CATZ said...

alahai...
bestnya bila mak dtg ye...ala..kalau rindu...u ajelah balik jenguk mak tu kan..so sempat ke tak sempat makan masakan mak?..sekejap sgt kan mak tuh datang...sg petani - langkawi dekat sajork kan..next week ko pulak yg balik..kan..
eh,,tadi aku lalu restoran yg ko makan ni..tapi tak singgah pun..hiks..
mcm best eh..lenkali kalau aku mai..aku nak makn situ..
errr...
aku nak makan makanan fear factor ko yg aku duk potong2 kat blog aku tuh...kat mana ye??..i need info..
info plisssssssss..
tgh semangat nak makan niii..

adie-ishmael said...

daela=mak adalah kekasih sejati kita...

putu=aku anak mak and anak pak...hehehe.

asmadi=nanti nak bentang karpet merah,bunga manggar n kompang lagi...hehehehe.

ishan=tu la...balik ler ke Bharat nun jengok2 mak adik...

casper=oh ya ka??? tak pa...hujung minggu ni aku pi makan nasi umah hang...(tu dia!!!casper dah gabra dah bila cakap nak pi umah dia!!!)

darcydiaries=jangan la bayang yg bukan2...i ni insan biasa macam u gak!!!!

catz=catz! maaf ya...aku baru baca komen kau ni...so,kat langkawi lagi ker??? sup gamat tu kat kota mahsuri...bronok pulakau boleh dapat kat kedai makan otw ke makam mahsuri tu...aku tak der no hpn kau,kalu tak leh guide...

shazali said...

salam abg adie insan sederhana (sama2 la kita),

saya ada plan nak ke langkawi, saje nak lepak 3H2M kat sana...lepak2 tepi pantai berehat sambil cari ketenangan. Boleh tahu bila tarikh abg adie free? Saya plan nk ajak Ishan sekali (untuk perhatian Encik Ishan yg juga berada nun di utara no....hang contact aku a.s.a.p....aku tgh nk adjust mane satu date aku free, Insyaallah)..

nampaknya kali ni posting abg adie ni ada persamaan dgn posting n.m.ibrahim kt blog dia. Why? cos dah mula menunjukkan menu2 makan yg makin membuatkan aku terliur ya amat....slurrpppppp!!!

Abg adie, kalo rindu sgt dgn masakan mak, balik je ke rumah selalu...air tangan masakan mak mmg takleh challenge dgn masakan orang lain. :)

adie-ishmael said...

shazali=silakan datang...ajak Ishan sama ya...lepas raya haji abang free...24hb sampai 27hb Disember pula ada rombongan keluarga staff ke Cameron Hlnds... apa2 col abang...no hpn ada kat Ishan...

Zuer said...

kejap jer depa datang? x per lah....lain kali leh duduk lama lagi!!!!

arsaili said...

salam...iskk333 semua makanan fav..tomyam..ikan..sayur..kerabu..bro nanti belanja k..ahaha

marie said...

baguslah adie, letaklah gambar makanan yg menarik di langkawi lagi ye..

cerita pasal mak,sedihlah pulak dok jauh2 dari mak kan...mesti rindu masakan mak ni

su said...

anak mak da besar kan? hikhik!

yazrie said...

ooo..dia sekolah kat SSAS Putrajaya ker?? Junior i le ni....

Ishan_Qureshi said...

Salam ABG ADIE,

Bila ISH tengok makanan2 dlm n3 ni, teringat kenangan masa bulan posa dulu tu, kenangan berbuka posa di Penang dgn family angkat ISH. Kedai makan tu nampak simple tapi makanannya boleh tahan jugak sedapnya, kalah Restoran D'Kenanga kat Amanjaya tu...hehehe:-) Slmt la ada family angkat kan, dapat la menumpang kasih dgn depa sume...huhu..sob sob sob;-(

adie-ishmael said...

zuer=yup...kejap jer...lain kali depa nak mai lagi dok lama2 kat sini.

arsaili=boleh sangat...sampai langkawi nnt leh la belanja...bila?

n.m ibrahim=saya ni memang jenis suka makan...makanan mak memang sedap...tak der tandingan saper pun dalam dunia ni...actly saya juga merindui masakan arwah...!!!

su=kan...dah besar kan...

yazz=sekolah yg telah mendidik yazz menjadi insan yg berguna dan berkebolehan dalam pelbagai segi...

ishan=makanan dia lebih sedap dari d'kenanga la....

marie said...

alah adie..sedihnye baca u rindu masakan arwah..patutlah org tua-tua kata, sayangkan suami, jaga makannye...Semoga roh Arwah dirahmatiNya sebab arwah seorang isteri yang membahagiakan suaminya..

Ishan_Qureshi said...

Salam N.M.IBRAHIM a.k.a AKAK MARY dan ABG ADIE,

Mmg kita patut kesian pun kat ABG ADIE. Akak tak dengar dari mulut ABG ADIE sendiri kisah tragis yg telah menimpanya. Kalau akak dengar, pasti bercucuran airmata akak mengalir tanpa akak sedari. ISH yg tengah dok taip komen ni pun tetiba je diserang perasaan sedih sampai tak sedar airmata dah mengalir...huhuhu!

Tak apa la ABG ADIE,walaupun si dia telah pergi buat selama-lamanya..tapi masih ramai lagi di luar sana yg bersimpati dgn nasib ABG..contohnya mcm AKAK MARY ISH tu. ISH nak tolong hantar makanan kat ABG pun, ISH tak tau nak masak..harap beli kat kedai je. Apa kata ABG PAKSA AKAK MARY ISH tu masak makanan spesel kat ABG & post ke Langkawi. At least, dpt kurangkan sedikit kerinduan ABG pada masakan arwah tu. Psstt, AKAK MARY ISH ni sgt terer dalam masak-masak ni tau...cumanya dia takde title CHEF je:-)

yazrie said...

kannnn...btw, Sekolah SUltan Alam Shah saje ye..TAKDE "Menengah"..Opsss..matila kekwat...

Yup..Tapi saya kat Bandar Tun Razak..bukan kat Putrajaya nun..Sebelum depa pindah sana nama cuma Sekolah Alam Shah...dah pindah tukaq SSAS plak..rasa kekok lahh..Opsss