Tuesday, July 29, 2008

MEE SOTONG

Mee udang adalah antara makanan kegemaran aku. Kalo aku jalan2 tempat yang ada jual mee udang,tak sah kalo aku tak pesan sepinggan.Lepas makan mee udang barulah aku pesan makanan lain pula...matilah perut guni padi!!! Tapi mee sotong,ini lah pengalaman pertama aku makan...Laksa sotong aku pernah rasa kat simpang tiga Maklom, jalan nak ke Sg Puyu tu...Dalam N3 lepas ada cerita tentang mee udang. Dalam N3 ni aku nak citer pasal MEE SOTONG lak.Sedap sangat,tapi entah kenapa,pic yang aku ambik ni menampakkan seolah olah mee tu tak sedap langsung...entah lah...kena sumpahan kawan baik aku barangkali sbb tak hajak dia...oops!Lokasi kedai mee sotong ni kat food court dekat Fort Cornwallis,Penang(Padang Kota Lama).Oleh kerana penjual dia mamak,maka mee dia pun pastilah mamak's style...


tu dia...HAMEED 'PATA' katanyer...nama dah membayangkan penjual dia tu mamak totok(tulen)...(Melayu=HAMID....Mamak=HAMEED)...Hahaha...Matilah aku kena maki hamun ngan PAS...Persatuan Anakmamak Semalaya!!!!





perhatikan...ais kacang(ABC) dihidangkan dalam mangkuk dan camca tin kalis karat(stainless steel)...ayyo!!! Mamak sangat kan...






korang perhatikan sambal sotong yang dihiris hiris diatas mee tu...sedap sangat..aku pesan mee sotong rebus.korang tau tak,mamak ni masak cepat sangat...tak lama macam sesetengah kedai tu. punya nak cepat dan kalut, sampai dia tertumpah kuah mee sotong atas kasut aku. pastu dengan selamba jer dia tengok tanpa minta maaf apa2 pun...



ni pulak mee sotong goreng...kawan aku punya...aku cilok dia punya sikit untuk amik tau sedap ke tak...memang maveles!!! rasa marah akibat kuah tertumpah atas kasut hilang begitu saja...harga mee ni ikut suka mamak tu nak letakkan berapa sebab dia dah tulis kat papan iklan dia tu...HARGA RM3.50 HINGGA RM5.00... Hmmm...lain kali nak datang makan lagi lah kat sini!!!

8 comments:

Cae said...

huh! lepas mee udang, mee sotong pulak... pas ni agak2 mee ayam kot..

CATZ said...

wah..mee sotong....sedap ek?..i tot mee yg digoreng dgn sotong or kuah mee dibuat dari sototng. Rupanya sambal sotongyg diletak atas mee ke?..hem...nampak sedapp...
ehm..sambal sotong tu rasa cam sambal tumis sotong ke or dia ada bubuh bahan2 lain??

Anonymous said...

Amboi. Dah ada blogspot bukan main lagi
Tak bagi tau orang pun dia dah busy blogging
Aritu bukan main lagi tanya address website kita. Hu hu hu - Hamdi

adie-ishmael said...

cae=pasni mee daging orang pulak kot!!hehehe...

catz=catz tanya mamak tu ek...no phn dia ada kat papan iklan tu!

hamdi=abang malu ler nak bagi tau Hamdi...masih dalam percubaan lagi. hehehe!!!

PUTUBAMBU said...

uishh..sedapnya..!!
terliur dah ni..

adie-ishmael said...

putu=jom kita pi serang kedai mamak tu...

Anonymous said...

Amboiiii sedapnyer.. Lain kali aku mai bole ler ajak sekali aku nooo.... surip

adie-ishmael said...

surip=mai la rumah aku,pastu kita pi penang...ajak art sama...dia pasti nak coz dia tu pasai makan,kayu ngan batu pun grekah!!!