Wednesday, January 14, 2009

AIN AL SILIN

Ain al Silin adalah tempat mata air yang terkenal di Al Fayyum.Ianya mata air asli yang telah wujud sejak dahulu kala lagi. Tempat ini menjadi kunjungan para pelawat dari dalam dan luar negara untuk beriadah.pintu masuk ke mata air ni...kena ambil tiket dulu dengan bayaran kira-kira 25sen kalau nilai duit Malaysia...kelihatan kerja-kerja naik taraf sedang dilakukan di sini...
taman dengan pepohon menghijau untuk beristirehat...di Mesir taman dan tempat-tempat yang ada kehijauan sangat dihargai dan digemari...kawasan yang biasa pada nilaian kita orang Malaysia yang mewah dengan kehijauan ini,di sana dianggap syurga....maklumlah,bumi Mesir ni kaya dengan padang pasir yang tandus gersang...sekali lagi kita patut bersyukur dilahirkan di Malaysia yg indah dan penuh dengan kehijauan ini...kita sering take 4 granted dengan nikmat Tuhan...hanya setelah nikmat Tuhan tu hilang baru kita sedar dan insaf...mungkin pada ketika itu sudah tidak beerti apa-apa lagi...fikir-fikirkan,selamat beramal!hehehe.
taman mainan kanak-kanak...inilah mata air yang dimaksudkan...memancut airnya dari dalam tanah...mata air ni mengandungi kandungan mineral yang baik serta berkhasiat untuk merawat penyakit-penyakit tertentu...zoomkan ler kalu nak tahu maklumat lanjut...
seperti biasa...kanak-kanak Mesir akan mengerumuni kami minta untuk bergambar dengan pelbagai aksi...cikgu mereka pula suruh praktis bercakap Inggeris ngan kami...maka dengan segala kudrat dan kepayahan, mereka pun cuba ler speeking English...tapi bila kami cakap Arab depa terkejut dan mula tanya itu ini dengan bahasa daerah masing-masing yang adakalanya kami pun tak berapa reti sangat! hehehe...
Al Fayyum terkenal dengan kincir-kincir airnya...oleh sebab-sebab yang tertentu,kami tidak dapat melawat kincir air zaman Nabi Yusuf yang ada di Al Fayyum...semasa perjalanan pulang ke Kaherah,kami sempat bergambar dengan kincir air yang telah lama ada di sini...ini bukan kincir air Nabi Yusuf punya tau,kincir air Nabi Yusuf lebih besar...ini kincir air Pak Chop yang empunya...hehehe!

11 comments:

nazzman ibrahim said...

hahaha kincir air pak chop mana!! pak chop MARA ka pak chop PLUS

Ishan_Qureshi said...

Salam ABG ADIE,

Pak Chop tu sapa? Dia ada kiciaq ayaq jugak ka? Kat opis ISH ni pun ada jugak nama Pak Chop...dan Pak Chop ni memang ada kinciaq ayaq kat rumah dia. Ghasa-ghasanya, mungkin hanya dia soghang je kot yang ada kinciaq ayaq kat Penang atau Malaysia ni. Besaq jugak la dia punya kinciaq ayaq tu. kalau nak mai tengok boleh je...kat Balik Pulau ni je pon...dekat je kan;-)

Ermm ABG ADIE, tandop tu sama jugak ka konsepnya dengan kinciaq ayaq? Any explanation? Syukran jazilan...muahhh:-)

adie-ishmael said...

nazz and Ishan=Pak chop kat Mesir nun adala kincir air...Pak Chop kat Malaysia ni ada air jer,kincir tak der...oops...mati lah lucah!

Ishan_Qureshi said...

Salam ABG ADIE,

Tapi abg...PAK CHOP member opis ISH ni memang ada kinciaq ayaq. Dia ada ladang sayoq kat belah Balik Pulau ni. ISH dah pi tengok dah kinciaq ayaq kat ladang dia tu...sejibik mcm kinciaq ayaq kat Mesir tu...cumanya kinciaq ayaq Pak Chop ni besaq skit drpd yg kat Mesir tu:-)

adie-ishmael said...

ishan=ya ka? ingat melawak ja...tak sangka no...jom kita pi amik gambar kinciaq ayaq pak chop kat Balik Pulau tu...interesting!

Ishan_Qureshi said...

Salam ABG ADIE,

Walaupun ISH ni fukahie, tapi takdak ISH nak melawak sampai 24 jam kan....hehehehe! Ermm, Pak Chop tu bagitau, kinciaq ayaq kat ladang dia tu adalah hadiah drpd tentera jepun kepada arwah tok wan dia dulu. ISH ghasa mcm nak beli jer kinciaq ayaq tu drpd dia. Nampak mcm best jer kalau letak kat rumah...hehehe;-)

Anonymous said...

Hangpa ni bila masa nak kheja ni? P buat kheja noo....

daela said...

salam...abg adie..

N.M.Ibrahim said...

wah..dah mcm pelakon pulak kena kerumun ramai2 ye...seronok tgk budak2 tu semua tersengih betul ambik gambar

adie-ishmael said...

daela=salam sejahtera.apa kabar?

n.m ibrahim=seronok melawak ngan budak2 tu...

Catz said...

wah..ramai peminat u adie...sukaaa depa kat ko ye..kanak2 tuh..