Tuesday, January 13, 2009

ISTANA QARUN

Selepas melawat Tasik Qarun,kami meneruskan perjalanan ke istana Qarun pula yang terletak tidak berapa jauh dari Tasik Qarun.Istana tersebut adalah sebahagian dari runtuhan yang telah dibaikpulih oleh kerajaan Mesir untuk kunjungan para pelancong...
sekali lagi karenah pengawal tempat ini terpaksa dilayan...kalau beli tiket secara rasmi kami terpaksa bayar 30 pounds seorang(10pounds=rm6.50)...kalau tanpa tiket bayaran masuk cuma 15 pounds...ke mana duit tu pergi lagi kalau bukan ke poket mereka...kan?...korupsinya depa ni...Malaysia lagi baik la kot...setuju?...kelihatan Ustaz Hassan dok pulun kautim dengan depa tu...
sebahagian dari kesan runtuhan Istana Qarun di belakang aku... pintu masuk utama ke istana... pemandangan di dalam istana...
imej Tuhan Mesir purba...Sobek...'tuhan' berkepala buaya...bergambar di atas istana Qarun... sebahagian kota yang tertimbus oleh tanah...kelihatan perkampungan baru di belakang nun...

padang pasir saujana mata memandang... Selepas melawat-lawat sekitar Istana Qarun atauQasr Qarun,kami meneruskan perjalanan ke Ain Silin pula iaitu sebuah kawasan yang terdapat mata air asli.Ianya wujud sejak dahulu kala lagi...pepohon anggur di kiri kanan jalan menuju ke Ain Silin...seorang petani menunggang kaldai atau himar dalam bahasa Arab...Syukri mencuba menunggang 'atan'(اتان)bermaksud kaldai betina kepunyaan anak seorang petani bernama Ahmad... ini pula ladang zaitun...pohon kurma...kalau ke negeri Arab tak amik gambar pohon kurma rasa macam tak sah la pulak kan... ladang bunga matahari...adakah aku juga akan jadi 'Mat Bunga' macam Nazz??...oh,tidakkkkkkk!!!!!!

7 comments:

arsaili said...

salam..ahahaha mat bunga..ingat mat bangla...uhuhu. Seronok kan mengembara..

Ishan_Qureshi said...

Salam ABG ADIE,

MAT BUNGA pun MAt BUNGA lah...janji jadi MAT BUNGA MACHO. Jgn jadi MAT BUNGA fundaaan udah la ye! Buruk bebenor tgok MAT BUNGA fundaaan yg berbulu kaki lebat. Hehehe...just kidding...jgn mrh naaa;-)

Qarun Mahal? Janta hoon! Magar...kaisa hamara mahal...?!! ;-)

nazzman ibrahim said...

mat bunga tak pe lagi ni aku tengok mcm mat bangla kat taman bunga jerr hahaha

adie-ishmael said...

arsaili=seronok la juga...jom kita pi lagi sana...

ishan=fundaan...tak kozer...!

Nazz=kan...Ami tum ay bhalo ashi...! hehehe

Catz said...

salam..
seronok baca blog adie ni..banayk ilmu pengetahuan saya dpt...
ko tak bawak balik anak pokok kurma ke..tanam kat langkawi..hiks..
dah berbuah karang..panggil le kami-kami...hiks..

adie-ishmael said...

catz=terima kasih catz...aku ada bawa balik benih anak kurma ke langkawi...ingat nak kawin kan ngan pokok sawit...heheheh.
Boley?

materials said...

Although there are differences in content, but I still want you to establish Links, I do not
fashion jewelry