Sunday, February 8, 2009

BUNGA PUDAK

Kuih bunga pudak adalah sejenis kuih asli di negeri Kedah,terutama di bahagian utara Kedah seperti Alor Star,Jitra dan kawasan-kawasan berdekatan dengannya. Orang Kedah yang tinggal di bahagian selatan dan timur mungkin tak pandai nak buat kuih ni...kuih ni kita boleh dapati dijual di kedai-kedai kuih tradisi terutama kat Pekan Rabu,Alor Star.
bahan-bahan untuk buat kuih ni sangat mudah iaitu tepung pulut,kelapa,garam,gula dan daun pandan...ramai orang yang tidak lagi mengenali kuih ini suatu ketika dulu,tetapi alhamdulillah hasil usaha pelbagai pihak kuih ini berjaya dikomersialkan. Kita boleh dapati di merata-rata tempat dengan mudah pada masa sekarang.Minggu lalu sewaktu aku pulang ke kampung,aku sempat singgah di R&R Gurun untuk membeli kuih ini sebagai buah tangan untuk mak aku.

12 comments:

aShaBuLz said...

kuih bunga pudak? huh...serius tak pernah dengar lagi..

nak kene rasa ni. selalu di jual berapa ringgit? 3 seringgit?

Ishan_Qureshi said...

Salam ABG ADIE,

Last week someone gave me this so-called KUIH PUDAK. It seems very delicious. Unfortunately, at the time i want to taste it...it become rotten after being crowded around / 'hurung' by 'semut merah'. I felt so sad since i couldn't eat any of the kuihs. Very very the 'kempunan'...huhuhu:-(

Anonymous said...

itu namanya warisan... nampak mcm sedap ja... apa yg bole saya katakan... nanti saya nak ke Pekan Rabu cari Kuih tu.. bunga Pudak..

ada satu lagi kuih... kuih telur labah... dok cari jugak.. nak try rasa..

hidup mesti mencuba..

insan kedil a.k.a AK

adie-ishmael said...

ashabulz=kena cuba lar...kat R&R Gurun dijual 10 keping rm3.50... kalo kat tempat lain may be lebih murah

ishan=pi cari,beli n makan...

Insn kerdil=pernah lihat kuih telur labah,tapi tak sempat nak cuba.

Catz said...

tak pernah dgr kuih ni...tapi nampak menarik..ni spesis kuih-kuih kering ker?? baca blog adie ni byk info makanan yg kita tak tau ...manis ke kuih ni??

adie-ishmael said...

kuih ni adalah dari jenis kuih kering yang tahan lama...agak rangup...manis...inti dia tu rasa seakan-akan candy kelapa.

Anonymous said...

salam adie,

insya allah, bila mana saya jumpa kuih telur labah, saya bgtau & kurier dkt kamu.

insan kerdil aka IK

adie-ishmael said...

IK=saya menanti janji kamu...hehehe

Anonymous said...

salam adie...

insya allah.. tapi bagaimana saya mahu kurier kepada kamu... alamat kantor kamu sik ada.. hehehe..

IK aka CA

Anonymous said...

saya teringat kata-kata kawan saya
"manusia berpegang pada janji"

saya akan tunaikan jua... cuma sekrang ni saya kesibukan sikit...

insya allah..

IK

putera said...

salam....kuih pudak? alamak, belum pernah dengaq....takpa lah, tp yg nak komen ialah pinggan kuih tu....cantiknyer...very de classique.....susah dah mau jumpa corak mcm tu....

adie-ishmael said...

pinggan,piring dan mangkok corak macam tu banyak kat rumah mak saya...