Thursday, October 23, 2008

HAH!!! APA DAH JADI NI???

Pada hari Ahad lepas aku pulang ke tanah besar kerana ada urusan di Penjara Pokok Sena,Kedah.Sebaik saja selesai urusan di penjara aku terus pulang ke rumah di Taman Kelisa Ria,Sungai Petani.Sebaik jer sampai ke rumah aku terkejut dan terkedu!!!! Halaman rumah aku dah jadi hutan rimba ala-ala hutan dara Taman Negara kat Pahang nun...Korang lihatlah sendiri!!!
laman di tepi rumah...ini di belakang rumah...entah macam mana la pulak tetiba ada pokok rozell hidup subur cenggitu!!! wah! bila masa pula ada kawasan berpaya dalam laman aku ni...ini pula pemandangan di depan rumah...Nazz...pi la tolong bersihkan rumah aku...nanti aku upah makan kerabu bronok dan sup gamat!!!tu dia....anak pokok anggur aku...dah membesar dan subur walaupun berjauhan ngan tuannya...tak sangka no!!! Terima kasih kepada Pak Tam yg bagi biji benih anggur ni untuk aku semai....Lepas ni aku akan jadi tokey anggur la pulak...boleh eksport ke Peranchis!!!

23 comments:

PUTUBAMBU said...

semak ke?
aku nengok ok jek..
biarlah pokok2 hijau tu.. kasi oksigen masuk byk sikit..

p/s.. bila dah kaya hasil jualan buah anggur tu..jgn lupa kawan kat kl ni sama yek? hehehe...

nazzman ibrahim said...

kannnnnnnn akak

Ishan_Qureshi said...

Salam ABG ADIE,

Saya setuju dgn KAK PUTU tu. Tak yah nak racun atau tebas rumput2 n lalang2 tu. Biar je ia membesar sebesar2nya...nanti boleh jadi HUTAN REKREASI TERULUNG di Sungai Petani. Ada jugak tempat org nak lepak sambil2 menghirup udara segar nanti. Ni org Sungai Petani asyik dok tumpu kat TAMAN JUBLI tu je...BOHHHSANNNN..tak berkembang minda...hehehe!!!

Pak Tam tu bagi pokok anggur je ke? Awat tak minta pokok epal sama? Pak Tam tu pun ada banyak jugak anak benih pokok epal tau. Ala, sekali-sekala pau kat Pak Tam tu apa salahnya...betoi dak NAZZ;-)

nazzman ibrahim said...

taman jubli???????????amboi ko ishan semua tau noooooo

adie-ishmael said...

putu=oksigen ko kater...aku tgk utan tu jer dah semputtttt....adoi! minta nyawa...minta nyawa!!!

ishan=Taman Jubli????? amboi...sesuatu!!!

nazz=habis la awak...ratu Taman Jubli akan dirampas Ishan...maka tamatlah zaman kegemilangan awak!!! hahahaha...apa ni??? aku sendiri tak paham!

nazzman ibrahim said...

hanjeng tau,selalu nak memecah lob sendiri hahaha..wahhhh ishan ko pun global juga yerrr aku ingatkan adie jerr global hahaha


awak nak suruh saya tebas rumput ka????ayoooo kasaq la tanya saya nanti awek nak pengang pun takut..

adie-ishmael said...

nazz=awek leyyyy??? awek suka tangan kasar la...ada ker awek suka tangan lembut gemalai??? ahaks!

nazzman ibrahim said...

ada la,awak tak tengok ke citer sutun semalam huhuhuhu

PUTUBAMBU said...

eleh..takut tangan kasar konon..!

p/s.. kak putu pun suka tau citer sutun tu...

Ishan_Qureshi said...

Salam ABG ADIE & NAZZMAN...

Ala, waktu kecik2 dulu penah dok Sg Petani sat sebelum pindah ke India. Ingat lagi kenangan mak ayah bawak saya pi tengok binatang kat Taman Jubli tu. Ermmm, wujud lagi ka TAMAN JUBLI kat Sg. Petani tu?

kak ja said...

upah kja je, Adie!! Dijamin bertambah semak nanti...

Aleeza Zaily said...

Itu gambo-gambo sebelum... setelah dibersihkan takde ke? ke nko mmg tinggalkan semak jugak sblm pulang ke LGK? al-maklumlah nak ikut nasihat putubambu & nazz...

yazrie said...

KANNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN..Opssss....!! Dasat sungguh..hutan dara katanya...

Catz said...

eh..menariknya..tanam anggur dalam pasu??
kat mana ek nak beli benih anggur..
hem..apa kata buka ladang anggur kat Sg petani...
kalau malas nak bersihkan..upah je org...tak mahal rasanya..sebulan sekali..2 bulan sekali ke..kalau nak sihat keluar peluh, bersihkan sendiri..ajaklah kawan2 ke...pastu sediakanlah keropok dgn sirap limau..hiks.

adie-ishmael said...

kakja=tu la...ingat nak upah kakja pi tolong tebas2...

aleeza=aku tinggal gitu jer...tak sempat la nak bersihkan...nak upah orang jer kot bersihkan.

yazz=kenapa yer tiada istilah hutan teruna...?? hutan dara jer ada? ini tidak adil!!!

catz=kat pusat pertanian di perlis banyak...yg aku tanam tu pak sedara kasi...rumah dia ada banyak pokok anggur.

arsaili said...

salam kenal...err nak komen jujur ker beralas....ahahaha...awat lagu tu jadinya rumah....cam taman herba jer kaedahnya..ehehehe

adie-ishmael said...

arsaili=salam kenal...hmm...umah jadi macam tu sbb tuan dia berhijrah ke Langkawi.

shazali said...

mak aii abg adie...dah berapa tawun bela hutan ni???? hehehehe..

silap2 tetiba kuar la anak2 kucing dari celah2 hutan itu..

adie-ishmael said...

shazali=baru sebulan setengah tinggalkan umah tu dah jadi macam tu...kalau keluar anak2 kucing ok gak..kalau keluar anak2 rimau cam ner...???sapa nak jawab....

Asmadi said...

laaa patutlaa umah tu dah jadi macam taman peliharaan binantang liar haha..

meh pokcik kasi mesin ajer terus habiskan ngan rumah terus ahah..

lepas ni jadi tauke ribena lak ya ..anggur diproses jadi cam tu ..meriahnyaa!

adie-ishmael said...

asmadi=pokcikpandai tebas misai jer...patut dia tak der misai...larikkkk

Beruang Madu said...

Adie... bagi I sewa rumah u tu... nanti I kerjakan dari depan sampai belakang, kalau silap hari bulan jadi padang golf kalau tak silap haribulan jadi sawah padi... boleh gitu??

adie-ishmael said...

beruang madu=bila2 masa nak pi duduk situ silakan...jangan segan2.