Tuesday, October 21, 2008

KERABU BRONOK

Salah satu makanan istimewa penduduk-penduduk Langkawi ialah kerabu bronok atau dalam bahasa Inggeris disebut sea cucumber...Sepanjang 36 hari aku tinggal di Langkawi ni sudah dua kali aku makan kerabu bronok.Sebelum ni aku cuma mendengar cerita tentang keenakan dan khasiat bronok terutama untuk kesihatan kaum lelaki seperti aku.Sewaktu kunjungan tetamu dari Pejabat Agama Daerah Manjung,Perak Darul Ridzuan ke pejabat aku baru-baru ni, salah satu menu yang kami sajikan kepada mereka adalah kerabu bronok.Jom kita sama-sama lihat rupa bronok yg sangat berkhasiat itu... bronok hidup di dalam laut sekitar Pulau Langkawi dan pulau2 di sekelilingnya...ianya dari keluarga gamat yang banyak terdapat di Langkawi ni...

bronok direbus dan dibersihkan untuk proses selanjutnya...ianya akan dicampur dengan bahan2 biasa seperti kita membuat kerabu perut lembu atau kerabu jantung pisang atau kerabu daun selom...cuma tambahkan bronok yang telah dihiris-hiris jer untuk menjadikan ianya kerabu bronok...hehehewow! wow! wow! sedapnya kerabu bronok...kalau korang nak cuba,nanti datang Langkawi aku akan jamu kerabu bronok ni...Insya Allah dalam N3 mendatang aku akan cuba masukkan cerita tentang sup gamat pula...yummie yummie!

32 comments:

Ishan_Qureshi said...

Salam ABG ADIE,

What? Kerabu bronok? First time saya dgr this word of BRONOK! Ermm, kat Langkawi je ke yg ada kerabu bronok ni? It looks very exotic...mesti sedap kan? Saya memang suka cuba makanan2 exotic mcm tu. I think I must try this special kerabu bronok once i set foot in Langkawi la! Abg boleh belanja ke? Tak mahal kan...?!

Asmadi said...

macam pokcik pernah lihat kerabu ni ..macam kerabu perut kat kg pokciklak kan hehe sodap tu kalau wat juadahberbuka puasa..

ni wajib try kalau ke langkawi ni haha!

DarcyDiaries said...

Errr...

Kerabu bronok yang dalam besen merah tuh kan...nampak cam *toot*

P/S;Kena censored by tuan punya blog, maklumlah...dia alim ulama! ;-) Gurau jek boss, jangan marah

Anonymous said...

I know what u did there at Coco Beach...jeng je jeng! I'll spy on u wherever u go!

nazzman ibrahim said...

hmmmmm kannnn nanti ishan n asmadi ke sana boleh la awak belanja depa makan menatang tu.......




si anonymous tu tak ada kerja lain ke???

Ishan_Qureshi said...

Salam NAZZMAN IBRAHIM,

NAZZMAN pun boleh belanja kami gak pa...tak payah tunggu Abg Adie belanja pun takpa, janji dapat rasa kerabu bronok tu! kalau orang belanja ni yang tak sedap pun akan automatik jadi sedap. hahaha, juz kidding,jgn mrh noo NAZZMAN noo:-)

nazzman ibrahim said...

ishan....kalau nak tunggu sy belanja alamatnya sampai tua la awak nak makan benda tu hehehe..benda pelik2 mmg saya tak leh nak makan,adie tahu la saya mcm mana

kalau nak suruh belanjan benda lain ok jerrrr

Ishan_Qureshi said...

Salam NAZZMAN,

Tak sanggup den nak tunggu sampai tuo semato-mato nak ghaso kerabu bronok tu. Senang citer la..belanja saya makan roti canai sekeping dgn satu cawan teh tarik kaw punye yg NAZZMAN sendiri buat..ADA BERANI? Hahaha! Tak mau suruh Abg Adie tolong buatkan roti canai & teh tarik tu sebab saya memang dah tau yg dia terer masak...ye la, kan dah byk benda dia buat, sup gamat la..kerabu bronok la..laksa power la..bla bla bla! Skrg ni nak tengok skill masak NAZZMAN la pulak..hehe! Sekali lagi, ADA BERANI nak tunjuk skill2 luar biasa NAZZMAN tu:-)

Aleeza Zaily said...

1) Wow new & nice Dashboard Photo.. tangkap seniri ker? I mmg boley gila dgn laut, nak nak yang cantik mcm tuh.
2) Bronok? never heard & never try. Masa tinggal di Langkawi dulu ada org Teluk Ewa bagi try makan kerabu ikan mentah, memula rasa cam ngeri, sekali best daa....

PUTUBAMBU said...

bronok?
macam gamat jek putu tgk..

tapi putu mmg tak makan kerabu ni semua.. takpe..silalah ye..

adie, kalau putu sampai langkawi.. belanja putu makan lain tau.. !? heheh...

Zuer said...

sedap ker...!!!!

adie-ishmael said...

ishan=kalau suka makan benda2 exotic leh kawan ngan abng lah...kita serupa...nnt abng blanja bila ishan mai umah abang.

asmadi=mesti try kalu mari sini... abang belanja sekawah!

darcydiaries=yup...macam *toot* jer kan...hehehe. Alim ulama??? Ulam dalam semak ada la...cicah ngan sampai belancan sodap...

nazz=dok tunggu depa mai la ni...tak sabar nak belanja depa nihhh!!!hehehe

aleeza zaily=tangkap sendiri la...nak suruh sapa,kan sebatang kara kat sini...hehehe. kerabu ikan mentah?? nak cuba...orang Teluk Ewa yer? nnt nak tanya...

putu=bronok dan gamat tu dari keluarga yg sama sbb tu la ada sedikit sebanyak persamaan...putu mai Langkawi abang adie blanja apa jer putu nak makan nnt...

adie-ishmael said...

zuer=kalau Zuer nak cuba silakan...abang belanja...rasa sendiri baru komen...abang lantak jer semua benda yang halal...

nazzman ibrahim said...

ishan ok jerrrr

Ishan_Qureshi said...

ABG ADIE & NAZZMAN,

Uish, konpius dah saya ni...nak pi pekena kerabu bronok Abg Adie ka nak pi pekena roti canai yg NAZZMAN dok tebaq pi mai pi mai tu? Agak2nya yg mana lagi sedap ek? Konpius...konpius!!!

adie-ishmael said...

ishan=haruslah abang punya lebih sedap!

nazzman ibrahim said...

hello i punya lagi sedap tau....u kan dok makan dah sy punya

Ishan_Qureshi said...

Salam ABG ADIE & NAZZMAN,

Ok ok, jgn gaduh! Senang citer mcm ni la. Apa kata Abg Adie & Nazzman bergabung tenaga & berkongsi resepi buat ROTI BRONOK...mesti sedap! Kan korang punya masing2 sedap! Ok tak idea ni? Selalunya kita dok makan roti teloq, roti pisang atau roti bawang je kan...kali ni korang buat la spesel skit, ROTI BRONOK! Ni kalau sapa2 cuba ni kan...mesti nak lagi..tak cukup dgn ROTI Bronok tu...sekali dgn tukang2 masak tu depa telan..mmm sedap...hehe!!

N.M.Ibrahim said...

tadi baru bercakap dgn irshan pasal kerabu beronok ni..beriya dia nak belanja makan kerabu ni..siap suruh check kat blog adie lagi, nak tengok mcm mana rupa kerabu beronok yg irshan kata sedap sgt ni..tapi tengok kan muka tu macam tak cantik kan..cuma selalunya, makanan yg nampak tak cantik ni..memang sedap...

Casper a.k.a wifee en.atan said...

erkk satahu sy beronok ni org tak rebus...sbb dia akan cair. selalunya dia org akan cuci bersih2 pas tu terus buat kerabu.

adie-ishmael said...

casper=ooo...so mentah la yer...ingat depa rebus dulu...tq da info...saya belasah jer...

Anonymous said...

Sape org manjung yang datng langkawi yang ada aku kenal? surip

PUTUBAMBU said...

adie..hang boleh ah jumpa casper nanti kan?

dia dok kat langkawi gak...

adie-ishmael said...

surip=pegawai agama n imam masjid daerah Manjung may be hang kenai...yg lain ajk masjid berdekatan bandar lumut jer...

putu=insya allah...kalau dia tegur aku aku akan balas balik dengan penuh keramahan...nak harap aku mula dulu...segan lar...dia bini orang!

yazrie said...

macam Fear Factor plak..serammmmm

Catz said...

ehmm...tak pernah dengar ni walau dah beberapa kali ke sana..
er..mcm mkn dalam fear factor lah...hiks..
tapi sedap kan?
berani tak ek aku cuba ni??
next month ke sana..mcm nak cuba..
(if berani laaa)..bagus gak kan try something new..

adie-ishmael said...

yazz=kannnnnn!

catz=kita mesti cuba makan makanan yg exotic n yg tak pernah kita makan lagi...tapi pastikan yg halal sahaja yer...hehehe

arsaili said...

salam bro..tak lalu nya tengok bronok tu..erkkkk

adie-ishmael said...

arsaili=salam...cuba rasa...may be nak lagi kot!!!hhehehehe

Khairul Famy said...

Nak tanya sikit sesiapa tahu bagaimana proses gamat cara traditional. saya sedang buat kajian untuk rancanan tv singapura. tolong email saya sesiapa tahu famynesta15@gmail.com

fredd said...

excited nak try benda baru...cane agaknya rasa bronok tu.

Hakim said...

salam..saya ingin membeli gamat hidup yang boleh dimakan untuk sembuhkan penyakit. urgent. hubungi saya di talian 0126137943.