Wednesday, March 4, 2009

KUIH KAPAL TERBANG

Saudara Insan Kerdil(IK) pernah menyebut berkenaan kuih kereta angin.Sejujurnya aku langsung tak pernah mendengar atau mengetahui tentang kewujudan kuih tersebut.Saudara Amar pula nampaknya sangat berminat untuk mengenali kuih kereta angin tu.Aku dah berjanji pada IK dan Amar untuk mencari kuih tu dan masukkan dalam blog aku ni supaya mereka dapat mengenalinya.Semalam aku telah berkesempatan ke pasar malam di Kedawang.Tujuan utama ke situ adalah untuk menyelesaikan misi mencari kuih kereta angin.Aku ronda dan pusing satu pasar malam sambil bertanya penjual kalau-kalau mereka ada menjual kuih kereta angin.Jawabannya hampa.Tiada seorang pun yang tahu kuih tersebut.Setelah puas berjalan akhirnya aku singgah di sebuah gerai untuk membeli sejenis kuih asli yang bernama kuih kapal terbang.Sebenarnya aku juga pernah berjanji pada Amar untuk menunjukkan rupa kuih kapal terbang dalam blog aku ni.Sewaktu berjalan ke kereta untuk pulang ke rumah,tiba-tiba aku terserempak dengan seorang kawan berasal dari Perlis.Kami berbual-bual dan dia bertanya apa yang aku beli di pasar malam ni.Aku pun tunjuklah kuih kapal terbang yang aku beli tadi tu.Tiba-tiba dia cakap:"Ooo...hang beli kuih kereta angin ka..."Aku terkejut.Tak sangka.Rupa-rupanya kuih kereta angin yang aku cari-cari itu adalah kuih kapal terbang yang aku dah beli. Menurut kawan aku tu,di tempatnya Kuala Perlis,kuih kapal terbang dipanggil kuih kereta angin.Untuk kepastian dia telah call mak dia di Perlis.Sah lah rupa-rupanya kuih kereta angin itu adalah juga kuih kapal terbang. inilah rupa kuih kapal terbang a.k.a kuih kereta angin...orang Kedah panggil kuih kapal terbang manakala orang Perlis pula panggil kuih kereta angin...tak der langsung rupa kapal terbang atau rupa kereta,macam mana boleh dapat nama sedemikian tak tahu ler...boleh jadi di tempat lain ada lagi nama yang lain pula...siapa tahu...may be Amar boleh buat kajian...tugasan...

43 comments:

N.M.Ibrahim said...

selalu tengok kuih tu...pernah jugak beli tapi tak tau pulak namanye kuih kapal angin @ kapal terbang

Anonymous said...

salam adie,

what else can i say... congrats!!! kamu telah berjaya menyelesaikan tugasan dengan cemerlang sekali...
sekalung penghargaan buat kamu...

saya rasa teruja dengan gaya penceritaan kamu.. memang spontan & cool... terima kasih juga kepada sahabat kamu yang telah menginterpretasikan kuih yang mana kamu beli itu... rupa-rupanya, budaya setempat memainkan peranan juga dalam penjenamaan kuih-kuih tradisional ni. kalau di KP (kuala perlis) ia dinamakan "Kereta angin", di kedah "Kapal Terbang".. kalau di indon bagaimana pula ya..

adie, saya tidak mempunyai e-mail add kamu. jika tidak keberatan bole kasi saya? TQ.

amar- nampaknya tuan adie memang seorang yg komited kepada setiap tugasan yang diberikan..

then, next assignment.. mencari kuih PAGODA...

IK a.k.a INsan Kedil a.k.a Insan Kacak? hehehe :)

Anonymous said...

apa kata kita bagi tugasan pada ENcik Adie kita ni untuk mencari KUIH KAPAL SELAM? he he he

nazzman ibrahim said...

saya nak suruh awak cari kuih kereta kebal lepas ni...selagi awak tak jumpa jgn balik sp hahaha

adie-ishmael said...

n.m ibrahim=lain kali apa saja makanan yang kita nak makan tolong ambil tahu nama makanan tu...hehehe

IK @ Insan Kacak=terima kasih...suatu lagi pengajaran yang saya dapat,kalau kita ikhlas,Tuhan akan mudahkan urusan kita... email add saya=Edry71@gmail.com Pagoda tu sejenis maruku kan?

2nd Anonymous=kuih kapal selam...?? hmm...boleh didapati kat Russia nun...minta sponsor tiket nak pi cari...boley??

adie-ishmael said...

nazz=kalau saya dah jumpa kuih tu saya berjanji akan landa rumah dan kilang awak dengan kereta kebal tu...hahaha!

putera said...

abg adie...org kelantan panggil kuih ni kerepek lidah buaya....herm, mcm2 nama diberi, yg penting makan pun sodappppppp

Anonymous said...

salam adie,

saya amat setuju saudara adie. tak kira apa yg kita buat, pekerjaaan, persabatan, mahupun perhubungan.. kalau berlandaskan keikhlasan & kejujuran, nescaya Tuhan akan memudahkan akan setiap apa yg kita kerjakan..

yep, sejenis maruku.. ia lebar sikit, rasa mcm maruku la..

tq kasik e-mail address.. nanti saya e-mailkan pic masa kat indon nanti... bole kamu reply gambar2 cantik semasa di sabah..

btw, saya doakan semoga Perjalanan kamu dipermudahkan dan selamat pergi dan balik...

ole2 sabah? just kidding...

IK

adie-ishmael said...

putera=terima kasih banyak2 sebab anda telah menambah maklumat terbaharu untuk saya...

daela said...

kalau kat selangor ni klu x silap dila...panggil lidah kucing...

putera said...

abg adie.....kuih gegetas tau tak macamana? hemmm, hanya masyarakat di kelantan yg memakannya. kuih tahi itik sure kenal kan?

adie-ishmael said...

daela=terima kasih dik kerana tambah satu lagi maklumat...

putera=terima kasih...gegetas tak tahu...tahi itik pernah saya makan masa study kat Kelantan dulu... minta tolong ishan cari kat Kelantan...dia akan pergi outstation kat sana 6hb mac ni...suruh dia masukkan dalam blog dia...

Anonymous said...

adie- kuih gegetas kalu tak silap rasa lebih kurang kuih kapal terbang, cuma bentuk dia berlainan... panjang2 mcm jari dan diselaputi gula..

putera - demo orghe klate ko? kawe ramai saing klate.. kg pasir kota, pauh lima, kg rupek etc..

teringat masa p klate dulu2, best.. bole make aye percik.. sedap..

IK

P/S - suka makan asam jawa dgn gula..dibungkus dengan kertas warna warni

Amar said...

sunnguh nostalgik asam jawa yang di bungkus dgn kertas warna warni :)

teringat jaman muda muda dahulu :)

adie-ishmael said...

IK=ada satu lagi kuih bentuk macam kuih gegetas yang kamu ckp tu tapi kat Kedah ni kita panggil kuih akar nyiur(akaq nyok)...nanti saya tunjukkan bila ada kelapangan...

Amar=saya yang mudia belia ni pun suka asam tu...hehehe...

PUTUBAMBU said...

biasanya org panggil.. kuih lidah buaya atau pun kuih tiram..

sedap kuih ni.. aku pun suka..

nak sebungkus adie.. langkawi mari punya...!

Anonymous said...

kat tmpt saya panggil lidah buaya.. ni johor lah..

hahahaha.. tergelak sakan baca komentar kalian.. release tension jap.. siap kete kebal tu abg nazz..

aduhai...
setiap kerja yg ikhlas pasti allah permudahkan..

lin tak tahan gelak n cuba kaji awat kuih di namakan dengan jenis kenderaan.. sehingga abg adie menggunakan kenderaaan lain untuk menyerang abg nazz.. so lepas ni cipta nama kuih baru sempena perang ni.. kuih keta kebal

adie-ishmael said...

putu=terima kasih putu...dah tambah satu lagi nama kuih ni... nak yang besar? kecik? halus? macam2 saiz punya dok ada...

yazrie said...

kitorang panggil kuih lidah

adie-ishmael said...

Yazz=terima kasih yazz...banyak dah nama kueh ni yang dapat tahu arini...

nazzman ibrahim said...

akak kalau tunggu adie hantaq sampai akak berjangut pun belum tentu lagi akak dapat hahaha...

nazzman ibrahim said...

yazz mestilah tahu sbb diakan makcik2 larikkkkkkkk

adie-ishmael said...

lin=itu la pasal...suka2 jer...

adie-ishmael said...

nazz=tak baik tau nazz cakap macam tu...kalau yazz atau orang lain cakap nazz makcik2 apa perasaan nazz???(sambil ngumpat dalam hati...memang pun)

Catz said...

mak aku suka sgt kuih ni...tapi dia panggil dgn nama lain...lupa apa namanya..kalau time2 kenduri sellau adaq kuih ni di johor..

shazali said...

kuih ni ade yg bersaiz kecik kan? selalu jumpa kuih ni kt kedai/gerai kerepek, tapi tatau la namanya kuih kapal terbang or lidah buaya...

kepada putera, yang penting sodappppp kan?

cae said...

lidah kucing, biskut ganyang pun dia jugak.. hehehe...

PINATBATE said...

yup..
kat selangor kami panggil kuih tiram..

putera said...

abg adie...saya rasa gegetas tu akar nyoq la tu kut...betoi apa yg IK ckp tu....

IK!...PUTERA memang oghe kelate sejati, kelater terkenal dgn pelbagai kuih muih. harga murah2 sangat....

Gelembung Buaya KORANG TAU TAK?

arsaili said...

salam..mungkin shape dia yg aerodynamic membuat dia di panggil kuih kapal terbang..ahaha

kak ja said...

Kja rasa mmg org Kedah panggil kuih ni kapal terbang.. Kuih akaq nyoq pun sedap tp dah tak sesedap yg dolu2 punya..

PUTERA, kja suka sgt kuih GELEMBUNG BUAYA!!

putera said...

kja....amboi suka yerk....saya dulu2 suka, tp skrg ni mcm tak suka sangat sbb manis....masa kecik2 selalu makan....minggu deoan nak balik kelantan ni....bole la menjelajah pasar besar siti khadijah tu...bukan apa, last month balik terliuq nak makan sotong sumbat pulut tu tak sempat....best jer nampak....kali ni ingat bole kut pergi

adie-ishmael said...

putera=nanti balik kelantan tolong bawa balik mai sini etok sekilo...teringat masa dok Nilam Puri dulu...gi make etok sokmo di Pasir Mas

adie-ishmael said...

catz=yup...kalau ada knduri selalu orang buat...

shazali=ada macam2 saiz...kecik dan besar...macam orang juga...hehehe

cae=biskut ganyang????? unik nya nama tuh...

pinatbate=ada gak orang selangor panggil kuih lidah buaya

arsaili=makcik2 dulu2 tu sangat advance...

kak ja=orang Sandakan panggil kuih layang & lidah

Anonymous said...

ERRMMM ABG, NAK KUIH HELIKOPTER BOLEH DAK ABG? DULU2 TU MAK PENAH BUAT KAN, BETOI DAK? SEDAP DAK KUIH TU? YG DOK TAU, SIPUT HELIKOPTER MEMANG SEDAP...KUIH HELIKOPTER TAK TAU GHASA MCM MANA...;-) ~ ADIK

amar said...

ni kuih apa plak ..kuih helicopter ni...makin lama makin hebat ruangan makanan adie ni...he he he...

putera said...

abg adie....wah, suka makan etok ker? saya rasa dah bertahun-tahun tak makan benda alah tu....hermmm, dtg je KB...nanti kalau kebetulan saya disana bole la menjelajah rautau pjg, pgkalan kubor, cinta berahi yg dah tak brp berahi skrg...heheh

DeaN said...

nice..
banyak nama yang pelik2 n kelakar untuk satu kuih tu..
tp dean juz pgil lidah buaya..
xsuka sgt kuih tu sbb bersalut gula..
kurangkan manis dlm makanan,tambahkan manis dalam senyuman..senyum sokmo..=)

adie-ishmael said...

putera=ok...nanti kita pi Kelantan sama2 ya...

dean=ya lar...macam2 nama...kaya nya bahasa kita

putera said...

salam.....boleh ajer....kalau kebetulan tu.....bole pi dgn ishan skali.....bole la dia cari awek comel2 kat kelate.

Apa sja tah! said...

Salam..kalau kat Brunei kuih ini dipanggil "kuih Lidah"Hahaha kdg2 nama kuih2 ni tak serupa dgn namanya..i relly like ur blogs..

Apa sja tah! said...

Salam bro..kalau kat Brunei kuih ini di panggil"Kuih Lidah"..memang namanya tak serupa kuihnya....

Anonymous said...

mun di tmpat kmkorg,kmkorg gelarnya sanggul bana..myb tegal mak bana org pertama suka molah sanggul cmya kali..hehe.