Sunday, March 29, 2009

HARI-HARI TERAKHIR DI SANDAKAN

Sebelum berangkat pulang ke Langkawi aku sempat ke beberapa tempat lagi.Antaranya Pusat Perlindungan Monyet Belanda(Proboscis Monkey) di Teluk Labuk.Selain orang utan,monyet belanda adalah antara spesies monyet yang hanya terdapat di Pulau Borneo.Pusat ini diurus oleh pihak swasta...
tempat ni agak kedalam...tapi berbaloi kalau korang datang... oleh kerana ianya diuruskan oleh pihak swasta, harga tiket pun boleh tahan la juga...bukan pemegang MyKad dewasa=RM60, bawah 18 tahun RM30...pemegang MyKad dewasa=RM15, bawah 18 tahun=RM10...camera RM10... menanti waktu petugas memberi monyet belanda makan...



selepas berada di Labuk Bay kami ke kuil Buddha Puu Jih Syh lak...kebebasan agama di Malaysia ni sentiasa terjamin, tak seperti yang selalu ditohmahkan oleh sesetengah orang kafir dan orang-orang Islam yang bengong lagi bertaraf kuda kayu serta boneka plastik kepada si kafir lahanat yang sering menggambarkan mereka ditindas oleh pemerintah...malah keadaan mereka di sini lebih baik dari di China dan di India lagi...kalau hangpa tak puas hati,nyah ler berambus balik ke China atau India...baru hangpa tau dan rasakan...aku dah berjalan ke merata negara...tak dak negara yang lebih bagus dari Malaysia tanah airku ini...aiyyo emo sakan...!!hahaha...




10 comments:

Anonymous said...

ermmmm..
gambor abg adie kat belakang kuil kecik tu mengikut menarik.. masuk frame kuil kecil itu..
pandai cameraman itu..
wah.. kesimpulan nye.. sandakan adalah tmepat peliharaan haiwan sprsies beruk atau monyet...

lni takmo masuk tmpt berberuk-beruk ni.. fobia

Ishan Qureshi Mehmood said...

Salam ABG ADIE,

Jgn emo-emo sgt. Malaysia ni kan hak milik semua...Melayu, Cina juga India...and mcm2 bangsa lagi la..! Bak kata uncle India yg kita jumpa hari tu...org Malaysia ni sehati-sejiwa kat mulut saja...dlm hati2 masing2 punya hal la;-) Say no to Malayan Union...kami mahu Tanah Melayu yg dulu2 tu...:-)

Apa pun, slmt terbang ke Kemboja & Vietnam. Moga abg dpt kembali ke Tanah Melayu dgn selamat. Bak kata bekas mufti Perlis, "hujan emas di negeri org, hujan batu di negeri sendiri...lebih baik hujan rintik-rintik yg Allah turunkan tu" ;-)

Wassalam!

Anonymous said...

IK - salam adie

Gaya penceritaan hari2 terakhir percutian dan penjelajahan kamu di sandakan menarik! saya suka..

Proboscis MOnkey, saya percaya perjalanan kamu agak mencabar ke Labuk Bay.. comel monyet belanda tu..
perasaan ingin tahu saya, apa makanan yang Penjaga berikan kepada monyet2 itu? setahu saya sistem penghadaman species monyet proboscis amat sensitif kepada makanan. Kalau ikut habitat semulajadi , monyet2 itu makan daun2 je kan..

pic kamu di tokong atas bukit .. huh.. excellent! saya amat setuju dengan Anonymous 1(lin), cantik pic kamu! gaya dan penataan... hampir sama dengan kebanyakan foto2 kamu :-)

adie, teruskan penjelajahan kamu! looking fwd to see ur Vietnam pic soon.. do take care!

IK

p/s- jika diizinkan, perkenalkan jurufoto kamu sekali ya

N.M.Ibrahim said...

adie...seronoknya boleh selalu cuti-cuti ni...

daela said...

herm...comei anak2 nyet tu yer...

Anonymous said...

Encik Adie,

Kalau tuan ke Tanjung Jati
Belikan saya kain samarenda
Jangan lah Che' Abang terasa hati
Kita berbalas cerita hanya untuk bersenda.

Tambat sampan tepi jeti
hendak berlepas angkatlah sauh
Kalau Che Adie terasa hati
Nak seposen gi main jauh jauh

From : Anonymous @ manggisboyblogg :)

Anonymous said...

ermmm.. lin tertinggal kapal...
abg adie berkecil hati ke..
kenapa dan mengapa? dan sebab siapa?

bang..
hati itu milik kita.. jgn biarkan org kecilkannya.. kite mesti jaga hati kite...

k takmo kecik2 ni.. tak sesuai...
senyum kopi o sikit...

adie-ishmael said...

lin=tq...beruk pun makhluk Tuhan gak...kan...

ishan=hujan rintik2 yg Allah turunkan kat negeri sendiri la...kalo yg kat negeri orang pun tak da makna gak kat kita...hehehe

ik=tq...nanti tgk la pic2 kat sana tu ya

n.m ibrahim=memang seronok...mlysia kita pun kaya ngan tmpat2 menarik tau


daela=comel lagi daela ...hehehhe

amar=sedap pantun tu...tapi sayangnya hamba tak pandai nak berpantun...

yusop said...

hai semua..Proboscis monkey makan daun dan tinggal di paya bakau.Dia mempunyai habitat sendiri yang perlu dijaga..buat pengetahuan semua,haiwan ini tidak boleh dipelihara di zoo..kerana dia hanya boleh tinggal di paya bakau dan makan dan di sekitar paya bakau...kalo berkunjung ke sini silah lah ke sepilok B&B.Penginapan selesa buat anda..

yusop said...

En Adi,saya sangat suka anda memperkenalkan sandakan kepada semua...sayangnya tak dapat jumpa En Hadi di sini sedangkansaya keje berhampiran dan terlibat dengan dunia perlancongan...kalo tak banyak lagi tempat menarik,tempat makan,dan selusuri budaya orang sini serta etnik,,,satu pakej free yang En Adi boleh dapat di sini...Kalo datang lagi hubungi saya di 0128632916..