Tuesday, March 17, 2009

KAMPUNG DI ATAS AIR

Sewaktu di Sandakan aku juga sempat melawat kampung air di Kg. Sim Sim.Kampung Sim Sim adalah salah sebuah perkampungan yang rumahnya didirikan di atas air laut.Maka oleh sebab itu,untuk mendirikan rumah kat situ biasanya penduduk menggunakan tiang berukuran 20 kaki ke atas untuk mengelakkan rumah tenggelam semasa air laut pasang.
setiap rumah di kampung tersebut ada jalan penghubung ke daratan dan ada pintu masuknya tersendiri seperti yang tertera di dalam gambar...kelihatan penduduk kampung menunggu bas di muka pintu jambatan untuk ke bandar... abang ni bersiap-siap untuk pergi menangkap ikan... rajinnya tuan rumah ni tanam pokok bunga...
ada tempat lepak di tengah jambatan...hmmm...kedai runcit Makcik A.Diadina... class nama makcik tu...noks noks noks(bunyi ketuk pintu la)....semekkommmm! Pakcik Bacho Bin Kalabe ada di rumah tak?(baca dengan gaya bertanya)tu dia...rumah paling vogue kat Kg.Sim Sim nih...Nazz mesti suka... rumah paling hujung...berlatar belakangkan Pulau Berhala yang terletak dalam Teluk Sandakan...
Setelah penat berposing sakan di kg air tu kami bertolak ke Masjid Daerah Sandakan yang terletak tidak jauh dari Kg Sim Sim untuk bersolat zuhur... Zuhur kat Sandakan jam 12.25 tengahari...kat Langkawi 1.35 petang... pemandangan bumbung-bumbung rumah di perkampungan atas air Kg Sim Sim yang kami lawati tadi dari Masjid Daerah Sandakan...kelihatan Pulau Berhala di belakang sana tu...
Selepas selesai solat zuhur,kami berpatah balik ke Pasar Sim Sim untuk makan tengahari pula... wow! ikan bakar lagi...yum yum yum... ikan merah... ikan putih...pastinya tidak ketinggalan...ikan baulu...ikan paling sedap kat Sandakan...sambal terung...rebung masak lemak...kerabu pucuk paku...
kerabu jantung pisang...nasi kat sini korang boleh makan seberapa banyak...mintalah tambah tiga empat besen tu pun depa tak akan charge apa-apa...seperti biasa...lincin liau...

18 comments:

Anonymous said...

IK - salam adie,

nampaknya kamu memang superb traveller! globe trekker pon kalah...

teruskan dengan pengembaraan kamu... saya amat2 sokong segala usaha kamu...

p/s- sedapnya ikan bakar dkt pasar sim-sim

daela said...

salam abg adie...wah...mcm sedap jer ikan baulu tu...nampak mcm byk tulang...adakah ikan itu mcm ikan terubok???klu jenis yg byk tulang cam tu...daela lebih rela tgk jer...sedey..sbb takut tercekik tulang..

Anonymous said...

nape ada jadual berniaga kat sana...
wah best woo diorang dok atas air...

ikan bakaq lagi...perghhh...
tak larat tgk licin tuuuu...

Casper a.k.a wifee en.atan said...

adie
umah2 tu mmg di bina atas air yer...wah tingat citer duyung la plak

ha umah kaler pink tu cantik...tak sangka dok atas air nooo

PINATBATE said...

rumah atas air tu camana saluran kumbahan diorang yerk...

manggis boy said...

adie..ikan baulu tu luks yummy...kat sini ikan baulu tu dipanggil apa ek?

adie-ishmael said...

IK=trima kasih atas pujian...hehehe
insya Allah selagi ada rezeki dan izin Allah Taala saya akan terus mengembara dan mengembara dan mengembara...mungkin suatu hari kita boleh mengembara bersama ya IK...ikan bakar pasar sim sim memang best.Terima Kasih ASM dan rakan2...Terima Kasih Sandakan...

daela=ikan baulu tu memang banyak tulang...ala-ala terubuk gitu.

anonymous=waktu pagi pasar tu jual sayur-sayuran...petang makanan...rasanya macam tu kot si ASM bg tau...

casper=walaupun rumah2 tu dibina atas air tapi depa ada grant mengikut lot masing2 tau...depa kena bayar cukai pintu juga...bukan main pacak macam rumah setinggan jer...hang pun minat pink color jugak ka casper?

Pinatbate=kumbahan tu rasanya terus masuk dalam laut...hasil mahsul dari tandas pula pakai hanyut dibawa arus air laut jer kot...hehehe

manggisboy=ikan tu seakan-akan ikan terubuk...tapi bukan ikan terubuk...kat sini tak tahu ler ada ker tak...

Anak Jawa said...

best ler umah atas air tuuuu
nk kencing pun senang...

*** mati lerrrrrrr

adie-ishmael said...

anak jawa=kannn!!! suka kencing kah? ahaks...

Ishan_Qureshi said...

Salam ABG ADIE,

I am speechless...tempat tu bohot2 sundar hai! I wish i could be there someday:-) Regarding the food, frankly speaking...i think KEDAHAN/UTARA food is more delicious n more tasty than SABAHAN food...ikan2 tu sume nampak mcm KURREENG je berbanding apa yg ada di UTARA MALAYA ni...(without prejudice or mala fide statement, just my sincere opinion). Wassalam...

Anonymous said...

IK - insya allah saudara adie. mungkin kata mengembara ke indon..next year?

Anonymous said...

IK- sampaikan jugak salam saya kepada sahabat kamu itu ya...

adie-ishmael said...

Ishan=memang cantik...cantik lagi Penciptanya... kat sini ada rasanya tersendiri...kat sana pula juga ada rasanya tersendiri...hehehe

IK=insya Allah,jangan kata ke Indon,kalau ada rezeki dan izinNya satu dunia nak pusing...kamu nak suruh saya sampaikan salam pada siapa sebenarnya IK?

Catz said...

ikan baulu?
hem....kena try ni....
catatan perjalanan yg saya suka baca..penuh informasi..photo..
i loikeeeeee.
keep travelling ya!
jauh berjalan luas pemandangan!

adie-ishmael said...

catz= tq catz...pembakar semangat ni.

adenium said...

wahhhh....baca nih teringat kenangan2 sandakan.... sungguh best ikan baulu tuh...walaupun banyak tulang.... tak singgah kampung air di tinosa?

HaRaShO HiDaYaH said...

sedapnyer makan kat sim2....aduh teringat plak ikan bakar n sotong bakar...yg pasti, murah giler!hehehe

yusop said...

mmm...makan kat sim sim memang murah..bayar ikan bakar je...sayur dan nasi free of charge.....berbaloi kan......