Wednesday, September 17, 2008

JOM SAHUR MAKAN OAT

Oat adalah bijirin yang amat baik untuk memberi tenaga di sepanjang hari berpuasa.Korang patut cuba sahur dengan oat ni.Nak masak apa dan nak makan macam mana terpulanglah kepada korang...Kata orang,oat juga boleh bantu menyerap lemak2 dan kolestrol dalam tubuh kita. Alamak!!fakta ker auta ni? Sapa leh jawab? Tok(nenek) aku selalu cerita tentang kegemaran ayah mertuanya(moyang aku@bapa tok wan aku)yg suka sangat makan oat dengan sup ayam setiap malam....Aku tak pasti macam mana rupa sup ayam + oat yang dimakan oleh moyang aku tu,tapi aku tunjukkan di sini rupa sup ayam + oat yang aku masak untuk aku bersahur...jom lihat..heheheserai dikatok-katok (orang Kuala Lumpur cakap dititik) Kenapa pula dititik yer...heran aku?,setahu aku yang dititik tu air jer kan?daun limau purut... serai dan daun limau purut untuk hilangkan bau hanyir ayam dan membangkitkan aroma yg menyelerakan...oat...serbuk rempah sup...isi ayam...air untuk mereneh sup...tak payahla guna mineral water...botol tu hiasan jer...
bahan2 tadi korang rebuskan sekaligus dalam periuk...kalau dapat periuk tanah macam aku punya ni lagi bagus kerana lebih sedap...inilah hasilnya...sup ayam + oat...aku suka yang pekat tak berkuah,so aku letakkan sedikit jer air...kalo nak yang banyak kuah masukkanlah air banyak sikit...

16 comments:

PUTUBAMBU said...

ishh..kembang pulak tekak aku tgk..

kalau dah sup tu..sup jelah.. tapi bila campur ngan oat..hilang selera..

aku tak suka oat..lebih suka nestum..

adie-ishmael said...

alamak...nasib baik kau pakai tudung putu...kalau tak, nampaklah tengkok kembang kau tuh...hahaha!!

PUTUBAMBU said...

kah..kah..kah..! hampeh kau

DarcyDiaries said...

errmm...Encik,
Nak tanya skit..maaf kalau sedikit kasaq.

Zaman "mertua" tok wan...dah ada oat ke? Sorry kalau buta sejarah...ye laa, oat2 nih kat obersea kan?

;-)

P/S: Tak makan oat..

Catz said...

oat memang bagus utk kesihatan. oat boleh menurunkan kadar kolesterol dan sgt bagus utk jantung. bagus alau ko amalkan hari-hari..bagus utk diet dan memangn mengenyangkan. ko try amalkan 30 hari.sehari sekurang-kurangnya 1-2 kali, setiap kali amik dlm 3 sudu, bancuh dgn air (ni instant oat)..buh lah madu ke..buah ke..Insya-Allah kadar kolestrol boleh turun dalam 20-30%. memang diet yg bagus oat ni. boleh pelbagaikan cara pengambilannya. masuk dlm sup ayam yg berkuah tu pun bagus.

Zuer said...

Abg Adie, best nampak...!! tapi zuer mcm tak boeh nak makan ler benda nie.. tergelak gak baca apa yang kak putu comment. kembang tekak...Kak putu kalau tekak dah kembang !!!boleh masukkan apa jer lah...dah besau...senang semua leh masuk

adie-ishmael said...

darcydiaries=oat dah ada lama kat Malaysia dik... penjajah Inggeris dah kenalkan sejak memula dia orang datang.

catz=terima kasih banyak2 catz... info yg sangat bagus untuk aku yg usia dah hampir menjengah ke asar ni...hehehe. putu ngan nazz lebih memerlukan info dan nasihat dari catz ni sebab depa tu dah nak masuk maghrib!!!

adie-ishmael said...

zuer=hahaha...nampak je kembang tekak zuer,tapi kalau zuer cuba leh kembang perut sbb tambah 5 pinggan...hehehe
kau denagr tu putu,btul sgt apa yg zuer cakap tuh...

PUTUBAMBU said...

oh..ngutuk aku yek...sempat lagi tu..!

yelah2 lepas ni aku makan oat le pulak.. tukar2 menu..

harini oat masak tomyam
esok.. oat masak lemak cili api
tulat.. oat masak gulai kawah
tungging...
bla..
bla..bla..

nazzman ibrahim said...

hanj tau.....kata i dah tua hehehe i masih muda remaja ok kannnn kak putu ops

adie-ishmael said...

hahaha...aku tergelak sampai terkentut baca komen balas dari kau putu...

Shah said...

Tak pernah tahu lak oat boleh masak camni... nak try ler. Oat yang beli berbulan2 dulu tu terbiar aje kat dlm lemari...

adie-ishmael said...

shah=boleh shah...kau cuba la buat...sedap la juga.

PUTUBAMBU said...

ek'eleh.. perasan muda pulak ada mamat tu..

doc. shah.. boleh le..
masak kicap blek peper pun boleh tau..!

adie :
muahahaha..!! control bang..control..! (tak senonot betul)

Anonymous said...

Aku baru tertanya2 camner nak buat sup oat nie....Hang dah tunjuk baguih jugak. Aku boleh try.... but i prefer the cair one.... but tq.....surip

Anonymous said...

Assalamualaikum..boleh tak saya nk mabil gambar pemandangan di Mesir. Macam makam. kubu salahuddin..boleh x?